Wepro werkt mee aan de ontwikkeling van het innovatieve Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht

Wepro werkt mee aan de ontwikkeling van het innovatieve Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht

Bedrijf: Thales Nederland BV
Specialisme:  ontwikkeling, productie en integratie van complexe high tech systemen voor  de defensie, transport en veiligheidsindustrie zoals radar, command & control,   OV  chipkaart, communicatie systemen en cybersecurity.
Medewerkers: ongeveer 1800 medewerkers in Nederland (merendeel Hengelo (OV)
Klanten: internationaal, overheden én bedrijfsleven
Gevestigd in: Hengelo (OV)
Inzet Wepro: mechanical engineering

 

Collega’s Tom Jeuring en Jeroen Spit werken vanuit Wepro aan een project bij opdrachtgever Thales aan de ontwikkeling van het nieuwe, innovatieve mobiele Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht. Samen met opdrachtgever Mart van der Meijden van Thales blikken ze terug op een unieke samenwerking.

Over het Multi Mission Radar-systeem
Het nieuwe Multi Mission Radar-systeem (MMR) is één van de meest geavanceerde radarsystemen van dit moment. Alles wat binnen een straal van 400 kilometer voorbijkomt, kan het systeem detecteren; drones, vliegtuigen, raketten en helikopters, noem het maar op! Bij de ontwikkeling van dit nieuwe radarsysteem komt veel kijken. De omstandigheden zijn namelijk anders dan Thales gewend is: normaal gesproken bouwen ze radarsystemen voor schepen. Dit systeem is een systeem voor op het land. Voor een platform achter op een vrachtwagen om precies te zijn. Zaken als ruimtegebrek, andere weersomstandigheden, temperatuurschommelingen en de belading van het voertuig spelen hierbij een belangrijke rol en vragen om een innovatieve aanpak.

Een mooie samenwerking
Mart van der Meijden is Manager Mechanical Design bij Thales. Hij coördineert de bemensing van een groot aantal projecten op het gebied van Mechanical Engineering. “Bij Thales werken we regelmatig samen met collega’s van Wepro. Niet alleen binnen mijn vakgebied, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om Software- en Testengineering. Het fijne aan de inzet van collega’s vanuit Wepro is de flexibiliteit die ons dit biedt. Ik heb vooral veel contact met Maarten Jansen. Maarten loopt al heel wat jaren mee, kent Thales goed en weet welk type mensen we voor een bepaalde klus nodig hebben en over welke technische skills deze mensen moeten beschikken. Als hij zegt dat hij een goede collega beschikbaar heeft, dan is dat ook zo. Daar durf ik echt op te vertrouwen!”

Een kijkje achter de schermen
Als Mechanical Engineer wordt Tom nu al zo’n twee jaar projectmatig ingezet bij Thales. “In deze rol ben ik verantwoordelijk voor het mechanische deel van de ontwerpen van de radars. Voor ik bij Thales werd ingezet, wist ik nog niet veel van radars. Die materie moest ik me dus eigen maken. Maar het is en blijft mechanisch werk, helemaal mijn ding! Natuurlijk kende ik Thales al wel; dit is immers zo’n grote naam binnen én buiten de regio.”

Innovatie & kwaliteit
Volgens Tom is het heel bijzonder om aan de wieg van een heel innovatief project te staan. “Het woord geheime missie is wel eens gevallen. Dat is misschien wat te veel gezegd, maar je hebt wel te maken met veel bedrijfsgevoelige informatie. Daar ben je je als engineer bij zo’n belangrijk project constant bewust van. Een hele verantwoordelijkheid dus!” Project Engineer Jeroen Spit vult Tom’s statement aan: “het is een bijzonder project, maar tegelijkertijd voelt het voor mij als business as usual. Niet om het minder belangrijk te maken dan het is, begrijp me niet verkeerd. Eerder andersom: ik wil áltijd goed werk leveren. Mechanisch moet deze innovatie, net als andere ontwerpen, gewoon goed in elkaar zitten. Kwaliteit heeft echt mijn hoogste prioriteit. Zo’n radar mag natuurlijk niet stuk gaan. Daarom gaan we alleen voor het allerbeste!”

Technische uitdagingen
“Tijdens dit project zijn we veel technisch inhoudelijke uitdagingen tegengekomen, aldus Jeroen. Daarnaast hebben we nieuwe werkwijzen en manieren van documenteren verkend. Bij dit project was dat namelijk nog complexer dan voorheen. Het meest bijzondere en leerzame voor mij was één bepaalde lagerconstructie in het geheel en de invloed van de temperatuur op de werking hiervan. Hier hebben we veel werk mee gehad, maar dat was tegelijkertijd zeer leerzaam. Je snapt dat ik hier niet te veel over mag zeggen, maar dit is hele interessante informatie voor de toekomst. Het is gaaf om te weten dat ik daar mijn steentje aan heb bij mogen dragen!”

Projecten bij Thales
Jeroens bijdrage aan de ontwikkeling van de MMR-radar was het uitwerken van een mechanical concept tot een functioneel ontwerp. “De hele opzet moest in detail bekeken worden, gecontroleerd en vervolgens konden we door met de uitwerking. Een hele klus, want bij Thales werk je volgens strakke normen en gestandaardiseerde richtlijnen. Afwijken van deze richtlijnen mag, maar dan moet je deze keuzes wel goed kunnen onderbouwen. Dit heeft echt een voordeel: veel dingen zijn al eens gedaan, zijn goed vastgelegd en dus heb je een enorm archief waar je uit kunt putten.”

Ook Mechanical Engineer Tom kan dit beamen: “het uitvoeren van een project bij een groot bedrijf als Thales is heel anders dan ik bij andere opdrachtgevers gewend was. Alles wordt gedocumenteerd, met grote precisie en zorgvuldigheid. Echt elke stap in het proces wordt vastgelegd. Heel mooi om van te leren! Wat ik ook erg fijn vind aan de manier van werken binnen Thales: alle stakeholders zijn nauw betrokken in het proces. De werkzaamheden op mechanisch vlak zijn afgerond. Ik ben dus nu niet meer rechtsreeks betrokken, maar gelukkig word ik wel op de hoogte gehouden van de vorderingen. Het blijft je kindje!”

Werken voor de Koninklijke Landmacht
Bij een project als dit heb je natuurlijk te maken met gevoelige informatie. Daarom wordt iedereen die betrokken is gescreend om te checken of ze geschikt zijn om in een dergelijke vertrouwensfunctie te werken. Je werkt immers in opdracht van de Koninklijke Landmacht, dus informatie mag niet in verkeerde handen komen, aldus Van der Meijden namens Thales. “Daar moeten wij als opdrachtgever voor waken. Een ander bijzonder aspect van dit project: het kent een hele andere insteek dan anders. Zo is er veel media-aandacht én kent het geheel een hele hoge technische complexiteit. We hebben het echt over moeilijke vraagstukken die we samen met alle andere technische afdelingen op moeten lossen. Of beter gezegd: mogen. Want het is een prachtige klus!”

Tot slot
Iedereen die tot dusver aan project heeft meegewerkt, blijft uiteraard zijdelings betrokken, verklaart Mart van der Meijden van Thales. “Op basis van de ontwerpen worden onderdelen besteld. Zodra deze binnenkomen, kunnen we gaan assembleren. Hierbij ontstaan gegarandeerd vragen. Of stel je voor dat er toch nog een aanpassing gedaan moet worden: voor dat soort zaken en de laatste tests hebben we altijd een team van engineers beschikbaar. Dat maakt Thales ook zo bijzonder: we hebben veel kennis in huis, we zorgen voor de betrokkenheid van specialisten met de juiste vaardigheden voor specifieke projecten en dat maakt dat we dit soort systemen zo goed kunnen maken. De bijdrage van Wepro is hierbij een wezenlijke en voor die mooie samenwerking zijn we dan ook erg dankbaar!”

Interessante projecten
Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht
Wepro werkt mee aan de ontwikkeling van het innovatieve Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht

Project bij opdrachtgever Thales aan de ontwikkeling van het nieuwe, innovatieve mobiele Multi Mission Radar-systeem voor de Koninklijke Landmacht.

Share
Engineering en ontwikkeling van simulatoren bij Cruden
Engineering en ontwikkeling van simulatoren bij Cruden

Sinds een aantal maanden is Wepro met Cruden als partner een prachtige samenwerking rijker. Cruden is marktleider op het gebied van simulatoren in de Automotive & Marine. De simulatoren zijn een totaaloplossing voor de klant; simulatoren die op maat ontwikkeld worden

Share
Realisatie derde kolk Prinses Beatrixsluis en renovatie Kolken
Realisatie derde kolk Prinses Beatrixsluis en renovatie Kolken

Om meer grote schepen de Prinses Beatrixsluis te laten passeren, werkt Rijkswaterstaat op dit moment aan de realisatie van een zogenaamde derde kolk aan de oostelijke zijde van de Prinses Beatrixsluis. Deze extra kolk heeft als doel de doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer te bevorderen. Daarnaast worden de reeds bestaande kolken 1 en 2 onderworpen aan een renovatie.

Share