Joris | Project Engineer

 

Joris Maas (25 jaar) houdt wel van een uitdaging. ‘Ik vind het tof om elk half jaar iets compleet nieuws te leren. Daarom past werken bij een ingenieursbureau als Wepro bij mij. Het liefst groei ik door naar projectmanager engineering.’

Sleutelen aan motorfietsen was altijd zijn grootste passie. Toen hij rechten ging studeren in Utrecht kwam Joris er snel achter dat het zijn roeping niet was. Zijn moeder gaf hem het beste advies ooit. ‘Ze zei: ‘Waarom maak je niet van je hobby je beroep? Toen ben ik aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HTS Autotechniek gaan studeren’, vertelt Joris.

Grote diversiteit

Na leuke stages bij Progress Europe en Fokker kwam hij na zijn afstuderen in 2016 via LinkedIn een vacature tegen voor een opdracht via Wepro. Die klus werd het niet, maar Wepro wel. ‘Ze hadden een andere opdracht voor me bij SPS Cryogenics in Heerhugowaard. Wepro sprak me meteen aan. Je werkt bij dit ingenieursbureau namelijk op verschillende plekken en er is een grote diversiteit in opdrachten. Daardoor kun je veel leren. Dat zocht ik.’

Bij SPS Cryogenics verdiepte Joris zich als project engineer in de wereld van vacuum geïsoleerde pijpleidingsystemen voor vloeibare gassen. Zo deed hij het ontwerpwerk van leidingen voor CNG – Compressed Natural Gas – op de Maasvlakte.

Vliegende acteurs

Na een half jaar kwam er iets anders op zijn pad: STE Trekwerk in Weesp. Deze specialist in theatertechniek zorgt voor alle engineering achter de schermen. ‘Dat kan van alles zijn. Een lift voor podiumgordijnen, een draaibaar podium of een verplaatsbare brug. Als je acteurs in een musical ziet vliegen, maken zij het mogelijk.’

Een bijzonder project was het ontwerp dat Joris maakte voor een oud Sovjet-theater in Letland. ‘Ik ben er zelfs naartoe geweest om alles op te meten, onder andere door 3D-scans te maken. Als ik nog eens in de buurt ben, ga ik er zeker naar het resultaat kijken.’

Lawaaibeheersing

Nu is hij alweer even aan de slag bij zijn derde project: Alara-Lukagro in Groot-Ammers, expert in geluid- en lawaaibeheersing. ‘Daar werk ik aan kleine en grote projecten. Ik ontwerp bijvoorbeeld een geluidsdichte kast voor een generator, waarbij ik rekening houd met het leidingwerk. We leveren dat inclusief het materiaal, dus een kant-en-klaar pakket.’

Soepel contact

Eerst leidingwerk, daarna staalcontructies, nu plaatwerk: diverser kan het bijna niet. ‘Al die verschillende technieken vind ik een uitdaging. Mijn projectcoördinator Ties Haket begrijpt dat. Hij luistert goed naar mijn wensen voor opdrachten. Ons contact verloopt altijd soepel. Hij weet dat ik graag wil doorgroeien. Het lijkt me tof om als projectmanager een team aan te sturen en eindverantwoordelijk te zijn. Daarom heb ik afgelopen woensdag mijn examen gedaan voor Prince 2, een projectmanagementmethode. Het zal niet mijn laatste opleiding zijn.’

Puzzeltjes oplossen

Van zijn keuze voor zijn HTS-opleiding Autotechniek heeft hij nooit spijt gehad. ‘Of het nu motorfiets, een podiumlift of geluidsdichte kast is: eigenlijk ben ik altijd puzzeltjes aan het oplossen. Sleutelen is nog steeds mijn hobby. ’s Avonds knap ik een oude Honda CB-750 K2 op. We zijn in Rotterdam druk op zoek naar een huis met een schuur, want die troep op de eetkamertafel is mijn vriendin zat.’

Terug naar de vorige pagina